יום שני, 19 בספטמבר 2016

המדריך לגידול חולדות מחמד


שימו לב - האתר עבר והתרחב עם מידע חדש לכאן:https://goo.gl/eUW5sK



המדריך המלא לגידול חולדה

לפני שמתחילים לאמץ! 
מידע כללי שצריך לדעת לפני שמאמצים חולדות (פירוט על כל סעיף נמצא למטה) :
  1. חיי חברה: מגדלים לפחות 2 חולדות, כולם אך ורק מאותו מין. חולדה היא חיה מאוד חברותית ולכן אין לגדל חולדה בודדת. חשוב שיהיו מאותו מין כדי למנוע לידות של עשרות ומאות גורים (יש מספיק חולדות שמחפשות בתים).
  2. כלוב: חולדות זקוקות לכלוב גדול, בגובה מינימום 90 ס"מ (כלוב ציפורים/ חמוסים/ צ'ינצ'ילות). כלוב מומלץ על ידי חברי קבוצה רבים הוא כלוב ציפורים גבוה של "אליאס" מת"א.
  3. זמן שחרור ומשחק: חולדות הן חיות מאוד אינטיליגנטיות וזקוקות לגירוי נפשי רב. יש להוציא אותן מהכלוב, לתת להן להתרוצץ ולשחק איתן במשך כשעה ביום לכל הפחות.
  4. מצע: חולדות רגישות לנסורת. יש להשתמש במצע מסוג cat's best או living world .
  5. תזונה: תזונה: יש לקנות אוכל יבש מתאים לחולדות (תזונת חולדות שונה משל מכרסמים אחרים), להוסיף ולגוון בירקות טריים ומזונות נוספים.
  6. טיפול וטרינרי: חולדות חיות כ2-3 שנים, אך הן זקוקות לטיפול וטרינרי כמו כלב או חתול. אם אתם לא יכולים להתחייב להשקיע כספית בטיפול במקרה הצורך, אל תאמצו. יש לטפל אצל וטרינר מתאים שיודע ומוסמך לטפל בחולדות. לפני שאתם מאמצים בררו איזה וטרינר באיזורכם מטפל ומבין בחולדות.


1. חיי חברה

מדוע אין לגדל חולדה בודדת?
חולדות חייבות להיות בחברת בני מינם. כאדם או חיה אחרת שאינה חולדה, אתם לא יכולים להתכרבל איתם בכלוב, ללקק ולנקות, לריב ולשחק, להיות דומיננטים או להכנע וכו', אלו דברים מאוד חשובים לחולדה. גם אם אתם איתה כ-ל היום, חולדה חייבת חולדה חברה. עדיף לאמץ שני אחים מאותו שגר (מגביר קרבה ומקטין סיכוי לחיכוכים), ומומלץ גם 3 (במיוחד אם נשארים 3 גורים אחרונים מאותו שגר, כדי לא להשאיר אחד בודד. וכך גם קל להם יותר במקרה ואחד נפטר). גם עבור מאמצים ותיקים שרוצים לאמץ חולדות נוספות- מומלץ לאמץ שניים, זה מקל על תהליך המעבר וכן מונע בעיות שנובעות עקב הפרש גילאים (חולדות צעירות רוצות יותר לשחק, וכן עלולות להשאר בודדות אחרי שהבוגרים ימותו).
חולדות מאותו מין: אם אימצתם חולדות צעירות, מומלץ בחום ללכת לקבוע מין אצל  וטרינר מיומן (סביר שלא יגבה תשלום על כך), על מנת להמנע מהמלטות בלתי צפויות של עד 20 גורים בבת אחת.
היכרות בין חולדות ותיקות לחדשות: את החולדות החדשות יש להחזיק במשך כמה ימים בכלוב נפרד שיוצב קרוב לכלוב של הותיקות (הכלוב הזמני יכול להיות קטן, אך יש לשחרר הרבה מהכלוב), במהלכם יש להחליף בדים בין הכלובים כדי שיתרגלו לריחות, ולשחרר את כל החולדות יחד לשחק הרבה במקום נייטרלי. ניתן להשאיר את דלתות הכלובים פתוחות ולאפשר להם להיכנס בהשגחה לכלוב העיקרי, או להכניס אותם לשם לאחר כמה ימים. כל התהליך כולל הכניסה המשותפת לכלוב צריך להיעשות בהשגחה. לאחר מספר מפגשים בהשגחה בכלוב אם רואים שהכל בסדר ניתן להשאיר אותם יחד בכלוב.
היכרות בין החולדות לביניכם : רק הגיעו אליכם? מפחדים? פתחו את דלת הכלוב ושבו מולו (מינימום חצי שעה) עם חטיפים טעימים. מומלץ למרוח ממרח כלשהו (כגון טחינה גולמית או יוגורט סויה) על האצבע וכך לחייב אותם ללקק אותו ולא לאפשר להם לקחת ולברוח. חולדות אוהבים לאוכל, כך שמהר מאוד הם יתקרבו ויתחילו לקשר אתכם עם חטיפים. מומלץ לעשות צליל קבוע (קליק) כל פעם שנותנים חטיף - אחרי כמה ימים החולדות יבואו אליכם כבר כשתעשו את הצליל (זה נקרא התניה). אחרי כמה ימים כשבניתם יחסי אמון מסוימים, הגיע הזמן שלא יפחדו לעלות עליכם. לבשו חולצה ומעליה עוד חולצה/ קפוצ'ון עם שרוולים רחבים וסמנו לחולדות לבוא עם הצליל, תנו להם להכנס לשרוולים ולטייל לכם בתוך הבגדים חצי שעה עד שעה כל פעם, פעמיים-שלוש ביום (הכניסו את הסוודר למכנסיים כדי שלא יצאו ממנו).
למידע על 'הנדלינג' בגרסתו המקורית: http://www.shadowrat.com/rats/handling.html
תרגילי אמון: http://ratfanclub.org/trust.html


חולדות וחיות אחרות: חולדות לא יכולות לחיות עם מכרסמים אחרים, בטבע הן טורפות בלהקות גורים וחיות קטנות. ניתן להרגיל חולדות לכלבים וחתולים: לאחר הרגלה אליכם, אפשר להתחיל להפגיש דרך הכלוב ובהדרגה לחשוף אותם אחד לשני. חשוב להיות ערניים ולשים לב שהכלב/חתול מקשיב ל"לא" במידה והוא עושה משהו שאסור. חשוב מאוד בחודשים הראשונים לא להוציא את החולדות ללא השגחה בסביבת בעלי חיים אחרים. בקבוצה "חולדות מחמד" יש מגדלים שמגדלים בבית חולדות, כלבים, חתולים וחיות נוספות, אפשר ורצוי לחפש שרשורים בנושא ולהתייעץ בקבוצה.
מקורות:
הכרות בין החולדות לחתולים :http://tsime.hubpages.com/hub/Introducing-Your-Cat-To-Your-New-Rats, הכרות בין חולדות לכלבים:http://hubpages.com/hub/How-to-Protect-Your-Pet-Rat-from-Dogs.


2. כלוב


סוג הכלוב: כלוב מינימלי יהיה בעל בסיס בגודל 75X45 וגובהו יהיה 90 ס"מ, על מנת שהחולדות יוכלו לקפוץ ולשמור על היכולות הגופניות שלהם. על הכלוב להיות מסורגים (ולא טרריום מזכוכית או פלסטיק) כדי לנדף אדים רעילים שנגרמים מהצואה והשתן. כדאי לשים לב שיש מספיק פתחים במקומות מגוונים, כך שיתאפשר להוסיף קומות וערסלים. עבור חולדות צעירות עדיף לבחור כלוב עם רווחים קטנים (כלוב ציפורים ולא כלוב חמוסים) כי הן עלולות לצאת בין הסורגים כאשר המרווחים גדולים.
מיקום הכלוב: חולדות צריכים טמפ' בין 25 ל32 מעלות, ולכן יש להקפיד שהכלוב לא יהיה חשוף לתנאי מזג האויר בצורה בלתי מבוקרת. יהיה זול יותר להשאיר לחולדות מזגן או לקנות להם מנורת חימום לימים עם טמפ' קיצוניות מאשר לקחת אותם לוטרינר אח"כ. רצוי למקם את הכלוב בחדר המרכזי בבית על מנת שהחולדות יהיו כמה שיותר מעורבות בהוואי המשפחה. חולדות רגישות לרעש ועל כן המנעו מלמקם את הכלוב במקום עם רעשים חזקים (למשל ליד מכונת הכביסה).
איבזור הכלוב: הכלוב צריך לדמות מחילה ועל כן מומלץ שיהיה חשוך ו"דחוס" בכמה שיותר קומות, ערסלים ומקומות מסתור (קופסאות, בתים קנויים, צינורות). השאירו להם חתיכות בדים מפליז וכותנה שיוכלו להכין קנים ולהתכרבל בהם. יש לכסות את החצי העליון של הכלוב (בחורף שמיכה מחממת ובקיץ סדין אוורירי) כדי להחשיך ולתת להם תחושת בטחון.
חשוב שבכל כלוב יהיה: מסתורים (קופסאות או בתים קנויים שבם הם יכולים להסתתר), בדים שיוכלו להכין קנים ולהתחמם בימים קרים, סדין שמכסה את החלק העליון, 3 קומות לפחות בכלוב, כלי אוכל ומים, אוכל מתאים ומצע מתאים (הכל מפורט במדריך).
דוגמאות לכלובים שמתאימים לחולדות: https://www.facebook.com/groups/ratsloverisrael/permalink/926529150698722/
כלוב מתאים שהרבה מחברי קבוצת "חולדות מחמד" משתמשים בו הוא כלוב ציפורים גבוה מ"אליאס כלובים", שעולה רק 240 ₪ . - http://goo.gl/1eWN7j. הכלוב עולה 300 שקלים, אבל לחברי הקבוצה יש מחיר מיוחד של 240, תציינו שהגעתם מהקובצה לחולדות מחמד.
בנוסף, שחר שגיא מעצב להרבה מחברי הקבוצה כלובים מתאימים, נוחים ומיוחדים במחיר נמוך במיוחד. 
ניקיון: כדאי לנקות את הכלוב בערך פעם בשבועיים (לא כדאי יותר מדי כי יכולות להיות בסטרס מזה, ולא כדאי פחות מדי כי שאר דיירי הבית יתלוננו). את הבדים בכלוב ניתן לכבס ומדי פעם להחליף. את המצע בליטרבוקס כדאי להחליף מדי כמה ימים. כדאי גם לפנות כל יום יומיים אוכל רטוב שלא נאכל מהמחבוא שלהם, כדי שלא ירקב ויסריח.


3. זמן שחרור ומשחק
יש להקדיש לחולדות זמן איכות של לפחות שעה בכל יום באינטראקציה איתכם ובנוסף כמה שיותר זמן לטייל ולחקור מחוץ לכלוב, בכל הבית או לתחם ולמגן להם אזור גדול מספיק (להרחיק כבלים וחפצים מסוכנים). כשהם משוחררים בבית זה גם מאפשר להם להתבטא ולבוא אליכם מרצונם החופשי, לטפס לכם על הרגליים כשאתם מכינים אוכל ולקפוץ על הספה כשתשבו לראות סרט עם פופקורן, וזה כיף גדול.


4. מצע
מצעים מתאימים: Living World - http://goo.gl/ubTlwh, Catsbest - http://goo.gl/Kt33rX.
אין להשתמש בנסורת כי היא רעילה לדרכי הנשימה של החולדות (ושל מכרסמים נוספים) וגורמת גירויים בפרווה, דלקות עיניים ומחלות בדרכי הנשימה.
קופסת צרכים (ליטרבוקס): ניתן לאמן חולדות לעשות צרכים בקופסה. אין 100% הצלחה אבל זה די מקל על הניקיון והאסתטיקה של הכלוב בכללי. יש לשים בכלוב קופסא גדולה או שתיים (בגודל כ20X30 ס"מ, גובה 6-7 ס"מ) ורק שם לשים מצע. מומלץ לשים שם גם אבן חלקה בגודל אגרוף, חולדות משום מה אוהבות להשתין על אבנים. שיטת ההרגלה היא לאסוף את הצרכים של החולדות אל תוך הקופסא (לפחות פעמיים ביום), עד שהן מבינות שזהו המקום שבו עושים צרכים. מדריך מפורט:  : http://www.rattyratrattery.com/how-to-litter-box-train-your-rats.html


5. תזונה
אוכל של חולדות מורכב מאוכל יבש (קטניות, דגנים, גרעינים וכדומה) ורטוב (אוכל מבושל, פירות וירקות). חשוב שיהיה מגוון. אפשר להרכיבו מכמה דברים:
מזון יבש מותאם לחולדות: קריספי מוזלי "humsters & co" (עם ציור של חולדה על האריזה), מזון לחולדות קלאסיק  http://goo.gl/VeSWXJ, Care+ http://www.pandapets.co.il/shop/rodents/food/beaphar-rat-food.html, Rat Gourmet Mix  http://goo.gl/snKdq9, rat nature -http://zoocenter.co.il/, כופתאות מעבדה.
הכנת תערובת יבשה ביתית: אם אתם לא מוצאים את המזון המוכן לקניה\ מעדיפים להכין לבד\ לערבב את התערובת הקנויה עם תערובת ביתית - אפשר להכין תערובת יבשה ביתית לפי המדריך הזה: :http://goo.gl/qjRFhy
מזון ביתי וטרי שצריך/אפשר לתת: חשוב לתת מדי פעם ירקות טריים (מלפפון, חסה, כרוב ירוק, נבטים וכו'). אפשר לגוון את המזון היבש בדגנים יבשים טריים ולא מעובדים (קוואקר, פתיתי אורז תפוח, שלווה ללא סוכר, פשתן), אוכל מבושל בלי הרבה תיבול (קטניות שונות, פסטה מחיטה מלאה, קינואה, אורז, בטטה, כוסמת, קלחי תירס ועוד), פירות ללא גרעינים, מעט אגוזים, צנוברים, גרעיני דלעת/ חמניה טבעיים (עדיף עם קליפה).
מזונות שאסור לתת: להמנע לחלוטין: קטניות לא מבושלות, בטטה תפו"א ותירס לא מבושלים, בננות ירוקות, קפאין ואלכוהול, פירות הדר (אסור לזכרים), גרעינים של תפוחים, חרקים, בשר נא, כרוב אדום, שקדים, אגוזי ברזיל. מותר אבל בכמויות קטנות: אבוקדו, פירות הדר (לנקבות בלבד), מנגו, בוטנים, תפו"א, תאנים, כרישה, בצל ירוק, שוקולד.
רשימה קטנה בעברית: http://goo.gl/VkDfr0, מקור: http://www.fxp.co.il/showthread.php?t=4530731


6. רפואה ועזרה ראשונה לחולדות
רפואה ראשונה לחולדות: לא מחליף כמובן יעוץ עם וטרינר מוסמך  http://ratfanclub.org/firstaid.html.
חבישה כרפואה ראשונה, דוגמא לקולר אלזיבתיאני , דוגמא נוספת - לאחר העשייה וגם לפנייה חייבים להתייעץ עם וטירינר לחולדות מחמד.
-
וטרינרים המומלצים ע"י חברי קבוצת "חולדות מחמד" (מומלץ לברר מי הוטרינר המתאים הקרוב אליכם לפני שתזדקקו לו):
ת"א: עדי גנץ - http://www.exoticdoc.co.il/
ת"א, כ"ס ועוד סניפים: יובל סמואל - http://www.petholim.co.il/
איזור השרון והמרכז -שירלי 052-838-3599 עושה ביקורי בית.
רחובות "כל חי" - http://www.kolhai.co.il/ טלפון למקרה חירום בלבד: 3218614 - 052
חולון: דר' עמיר מאורר ודר' דפנה בּרוידא - http://www.animal-hospital.org/
הצפון: מדי-וט קרן היסוד 22 קרית ביאליק, 0723268829. - http://www.medi-vet.co.il/
בית דגן, מרכז חירום- http://vethospital.huji.ac.il/index.php
*במידה והוטרינר באיזורכם אינו מבין בחולדות אבל מוכן לטפל בהן, התעקשו על יעוץ טלפוני עם אחד מהרופאים הנ"ל לאחר הבדיקה*


מידע נוסף:
בקבצי הקבוצה ישנם קבצים שימושיים נוספים, ביניהם: "פוסטים שימושיים" (לינקים לפוסטים בנושאי איביי, כלובים, ליטרבוקס, ריח רע, אילוף, טיול בחוץ, מים גזירת ציפורניים), "מדריך לגידול חולדות ערומות" ועוד.
בקומונת חולדות מחמד בתפוז יש המון מידע מאוגד ושאלות עם תשובות :


המידע נאסף ונכתב בשביל פרויקט "מהמעבדות לאהבה" - https://www.facebook.com/ALFIsraelrats/

וקובצת "חולדות מחמד" בפייסבוק  - https://www.facebook.com/groups/ratsloverisrael/

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה